Dyskryminacja używanych samochodów
Niedopuszczalne bariery w handlu wewnątrz Unii Europejskiej
Dyskryminacja używanych samochodów
Zastanawiać może, dlaczego Ministerstwo Finansów zaproponowało przepisy, których niezgodność z prawem europejskim była wskazywana od dawna. W efekcie naraziło to budżet państwa na zwrot nienależnie pobranych sum z odsetkami oraz wystawiło na ryzyko przegranego procesu przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości.
Jedną z czterech podstawowych swobód w Unii jest swoboda przepływu towarów. Artykuł 23 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE) mówi, że Wspólnota oparta jest na unii celnej, która oznacza zakaz nakładania ceł oraz opłat o podobnym charakterze w stosunkach pomiędzy państwami członkowskimi.
Jeszcze bardziej stanowczy jest art. 25 TWE, który brzmi: "Cła przywozowe i wywozowe lub opłaty o skutku równoważnym są zakazane między państwami członkowskimi. Zakaz ten stosuje się również do ceł o charakterze fiskalnym" (tu i dalej tłumaczenie UKIE).
Opłaty celne
W orzecznictwie ETS opłaty celne zostały określone jako jakiekolwiek opłaty finansowe związane z faktem przekroczenia granicy. Co więcej, w celu ochrony swobody przepływu towarów ETS zawsze będzie oceniał nałożone opłaty pod względem barier, jakie mogą tworzyć w handlu.
Jak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta