Limity na indywidualne nauczanie
Limity na indywidualne nauczanie
Organizacja nauczania indywidualnego i arbitralne, niezależnie od orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, ustalanie minimalnego limitu nauczania budzą zastrzeżenia rzecznika praw obywatelskich.
Taką decyzję podjęto np. w Poznaniu, ustalając, że w roku szkolnym 2004/2005 nauczanie indywidualne będzie realizowane w minimalnym limicie godzin. Powołano się na rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z 2003 r. w sprawie indywidualnego nauczania.
Rzecznik uważa, że taka interpretacja godzi w konstytucyjne prawo do nauki dzieci niepełnosprawnych.
Każda decyzja w tej sprawie powinna być indywidualna, a o liczbie godzin indywidualnego nauczania winien decydować zespół orzekający. Za niedopuszczalne uważa też nieprzekazywanie przez powiaty w całości na potrzeby dzieci środków na kształcenie specjalne, czego skutkiem są ograniczone możliwości finansowe organów prowadzących szkoły.
D.FR.