Trzy proste pytania
Trzy proste pytania
Łatwiej to napisać, niż zrobić w praktyce - powiedział jeden z moich kolegów, menedżer dużej prywatnej firmy, po przeczytaniu poprzedniego felietonu w "Rz": pisałem wówczas o potrzebie innowacyjnych strategii dla polskich firm, które chcą się rozwinąć, zdominować swoje rynki i pójść w świat, czyli umiędzynarodowić działalność. Kolega ma rację - i jej nie ma. Źródłem innowacyjnych strategii są bowiem zawsze trzy te same pytania - tylko nie zawsze potrafimy znaleźć na nie ciekawą odpowiedź, gdyż trudno nam przełamać istniejące schematy myślenia.
Innowacyjne strategie nie biorą się z ani z przebłysków geniuszu, ani z drobiazgowej analizy - najczęściej są efektem pogłębionej refleksji nad istniejącymi modelami biznesowymi i potencjalnymi szansami, jakie tworzy rynek. Punktem wyjścia zawsze jest stan obecny - dominujący na rynku model hotelu, stoczni, linii lotniczych, fabryki wódki. Aby przekształcić ten model w nowy, trzeba konsekwentnie zadawać sobie trzy fundamentalne pytania: co zabrać, co dodać i co zmienić, żeby wykorzystać nowe szanse.
Pierwszym punktem wyjścia do innowacji jest zabranie istotnego elementu z istniejących modeli biznesowych w taki sposób, aby radykalnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)