Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Noga za nogą czy kłusem

27 kwietnia 1995 | Nauka i Technika | KF

KBN wspiera kolejnictwo

Noga za nogą czy kłusem

Z prędkością 515 km na godzinę może pędzić kolej elektryczna TGV Nord łącząca Paryż z Lille. Przewozi 377 pasażerów. Japończycy po 1995 r. chcą uruchomić linię superszybkiej kolei Star 21 z Tokio do Niigaty -- 425 km na godz. , 500 pasażerów. Polskie kolejnictwo podąża nogą za nogą, choć mogłoby przyśpieszyć.

-- Nie ma w Polsce takich pieniędzy, by zbudować pojazdy poruszające się na poduszce magnetycznej z prędkością pół tysiąca km na godz. Ale mamy pełną szansę na rekonstrukcję taboru kolejowego i uczynienie z tego rodzaju transportu naprawdę nowoczesnego środka komunikacji -- powiedział Ryszard Szerbart, dyrektor Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Pojazdów Szynowych w Poznaniu na konferencji prasowej 26 bm.

Wysiłki poznańskiej placówki zmierzają w kierunku skonstruowania takiego taboru, który zapewni wysoką zdolność przewozów masowych przy stosunkowo małej pracochłonności i oszczędnym zużyciu energii. Chodzi też owiększą automatyzację.

W ciągu najbliższych kilkunastu lat PKP będą potrzebowały ok. 400 wagonów pasażerskich i kilkunastu lokomotyw elektrycznych o prędkości 200 km na godz. oraz kilka tysięcy wagonow towarowych -- ocenia Jan Przewłocki,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 466

Spis treści
Zamów abonament