Kolej wciąż na ślepym torze
Polska kolej jest w tak złej kondycji, że bez pokaźnego zastrzyku pieniędzy lub oddłużenia nie ma szans na przetrwanie, nie mówiąc o rozwoju. Bez realistycznego programu finansowania przewozów regionalnych i infrastruktury kolejowej, bez planu likwidacji części linii, wyceny i sprzedaży zbędnego majątku oraz bez prywatyzacji spółek, kolej w Polsce zagrożona jest fizyczną likwidacją.
Miliardy strat i długówAni obecny program restrukturyzacji PKP, ani jego poprzednie wersje nie dają odpowiedzi na pytanie, jak powinien wyglądać docelowy model transportu kolejowego w Polsce, ile czasu powinny trwać reformy i jakie pieniądze można przeznaczyć na transformację kolei. Choć mamy już czerwiec, nadal nie wiadomo, jakie były wyniki grupy PKP za ubiegły rok. Nieznana jest też wartość majątku zarządzanego przez spółkę. A jest to jedna z najważniejszych informacji, bo przychody ze sprzedaży zbędnego majątku mają być przeznaczone na spłatę zobowiązań.
W latach 2001 - 2003 skumulowana strata netto grupy PKP przekroczyła 8 mld zł. Łączne zobowiązania i rezerwy w 2003 roku wyniosły 18 mld zł. Rocznie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta