Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Grozi nam kolejowa katastrofa

10 czerwca 2005 | Ekonomia | AF
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

W Polsce nie ma ani ogólnej polityki transportowej, ani całościowej koncepcji reformy Polskich Kolei Państwowych Grozi nam kolejowa katastrofa (c) ANDRZEJ JACYSZYN

Obecny stan polskich kolei można scharakteryzować jednym słowem: zapaść. Przewozy pasażerskie zbliżają się do całkowitego upadku. Przewozy towarowe jeszcze jakoś sobie radzą, ale wkrótce mogą nie mieć po czym jeździć, bo tory są w rozsypce. Ta sytuacja wymaga zastosowania radykalnych kroków, a nie półśrodków.

Przyjęta w lutym przez rząd "Strategia restrukturyzacji i prywatyzacji Grupy PKP SA" to wprawdzie dokument znacznie lepszy od programu wicepremiera Marka Pola z końca 2003 roku, ale być może pozostanie tylko na papierze. Czy bowiem ten Sejm ma jeszcze ochotę zajmować się koleją? W końcu pociągi jakoś kursują... Zadanie naprawy kolei dostanie więc w spadku nowa koalicja. Jej skład nie jest przesądzony, niewykluczone zatem, że trudno będzie uzgodnić śmiały plan zmian na kolei.

Udział kolei w przewozach towarów zmalał w roku 2003 do 26,9 proc. (średnia w UE - 22,3 proc.), a w przewozach pasażerskich - do 5 proc. (średnia w UE - 6,6 proc.). W Unii transport szynowy ma od niedawna zdecydowany priorytet ze względu na przeciążenie dróg i autostrad, rosnące koszty ich utrzymania, fakt, iż bezpieczeństwo podróżowania jest na kolei nieporównywalnie większe niż w transporcie drogowym oraz...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3555

Spis treści

Ekonomia

Apetyt na podwyżki
Badania kliniczne są za drogie
Barroso apeluje razem z Bono
Boeing szuka polskich dostawców
Branża w zapaści
Ceny metali spadają, ropa idzie w górę
Coraz więcej pasażerów
Dubaj przez kilka godzin bez prądu
Dywidenda w PKE
EBC o Europie
EDF - GDF: sprzedaż na jesieni
Euro sukcesem dla Włoch
Firmy na celowniku
Gazprom: cena rządu
Gdzie dotrze REACH
Greenspan dobrze o gospodarce USA
Grozi nam kolejowa katastrofa
Inwestorzy realizują zyski
KBC TFI zapowiada przyspieszenie
Kadry w Polsce
Kolej wciąż na ślepym torze
Kolej wciąż na ślepym torze
Komentarz giełdowy
Konserwy w portfelu funduszy
Konsolidacja zmieni rynek
Kontrowersje wokół Orlenu
Lepszy rok niż kwartał
Lotos na parkiecie
Microsoft: mniejsze "okna"
Nagrody Enterprise Investors
Najgorsze jeszcze nie minęło
Największa oferta roku
Nie ma zgody na osłony
Nowe instalacje Linde Gaz
Nowe obligacje Polkomtelu
Nowe rynki PŻM
O fuzji w Polsce zdecyduje Bruksela
PLL LOT: zmiana w radzie
Pasażerowie wracają do samolotów
Poczta skarży się na NIK
Polska obsługa funduszy
Popyt na samoloty
Prezes chciał odzyskać kontrolę nad spółką
Prognozy ComArchu
Przejęcie BS Lubin
Przejęcie kolejnego banku nie jest priorytetem
Reforma paktu stabilizacji przyjęta
Rekordowe wyniki ubezpieczyciela
Rynek wierzy w bankowe fuzje
STMicro: zwolnienia
Składka płynie za granicę
Spekulacje na temat przejęcia
Sprostowanie
Spółki giełdowe
Spłata zagraniczna
Sybase w Polsce
Słabszy złoty, tańsze obligacje
W Anglii stopy bez zmian
Wydarzenia dnia
Wydobycie OPEC w maju
Wzrosły aktywa TFI
ZCh Police w lipcu na giełdzie
Związki Zawodowe górą
Środki na inwestycje
Zamów abonament