Mało nas na światowych rynkach
Przedsiębiorstwa, jeśli chcą stać się regionalnymi lub globalnymi potentatami, muszą przede wszystkim inwestować poza Polską.
- Nie ma lepszej drogi zaistnienia na rynku rosyjskim niż wybudowanie tam fabryki - mówi Maciej Formanowicz, prezes spółki Forte.
Firma buduje fabrykę mebli koło Moskwy. Dzięki temu nie będzie płacić wysokich ceł, jakimi obciążone są meble eksportowane z Polski na Wschód. Inwestycje poza naszym krajem to ciągle rzadkość w polskiej gospodarce. Według firmy doradczej KPMG współpraca z zagranicznymi firmami i alianse z nimi to domena tylko 11 proc. rodzimych spółek. Jeszcze mniej popularne są fuzje i przejęcia spółek spoza Polski oraz sprzedaż własnych licencji. Miało z nimi do czynienia odpowiednio 7 i 2 proc. polskich firm.
Mało jest przykładów tak spektakularnych przejęć, jak te w wykonaniu PKN Orlen. Przejął on czeski koncern Unipetrol, a wcześniej sieć stacji benzynowych w Niemczech. W kraju tym inwestuje też jedna z największych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta