Jak nie zbudowaliśmy autostrad
Przez ostatnie dziesięć lat zbudowano w Polsce tylko 321 kilometrów autostrad, a zmodernizowano - ponad 200 kilometrów. Główną przyczyną tego mizernego wyniku jest fakt, iż kolejne rządy koncentrowały się na krytyce działań poprzedników i opracowywaniu nowych koncepcji, a nie realizowały tego, co było możliwe.
Sprawująca do niedawna władzę ekipa SLD - UP obejmowała rządy pod hasłem "Infrastruktura kluczem do rozwoju". Skończyło się tym, że w 2004 roku instytucja odpowiedzialna za budowę autostrad (Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) nie wykorzystała dostępnych na ten cel pieniędzy, ponad 1015 mln złotych. Nie wykorzystano również uregulowań prawnych, które umożliwiają budowę autostrad w trybie koncesyjnym.
Warto przyjrzeć się historii ich budowy w Polsce. Jest ona znakomitym przykładem na to, że poruszając się "od ściany do ściany" niewiele posuwamy się do przodu.
Nadzieja w koncesjachPrzez lata wydawało się, że główną przeszkodą w budowie autostrad jest u nas brak pieniędzy. Dlatego, wzorem innych krajów, już pod koniec 1994 roku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta