Patrioci na zakupach
Grupa kobiet miała ocenić dwa jogurty: polski i zagraniczny. Wszystkie uczestniczki badania uznały, że krajowy jest zdecydowanie lepszy, choć w obu kubeczkach był ten sam jogurt. Eksperyment przeprowadziła Marta Sajdakowska z Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania. - Utożsamiamy się z polską żywnością. Uważamy ją za zdrowszą, bardziej ekologiczną - tłumaczy Sajdakowska, która badała jaki wpływ ma kraj pochodzenia żywności na zachowanie konsumentów. Jej zdaniem, Polacy - przynajmniej w zakupach produktów spożywczych - przejawiają wysoki poziom etnocentryzmu konsumenckiego, czyli skłonności do kupowania krajowych wyrobów.
Adam Figiel z Akademii Ekonomicznej w Krakowie, autor jedynej w Polsce książki dotyczącej tego zjawiska, twierdzi, iż pod tym względem jesteśmy w czołówce krajów naszego regionu. Dla niektórych to jednak za mało. - W porównaniu z krajami Europy Zachodniej jesteśmy wciąż mało patriotyczni jako konsumenci. Być może dlatego, że przez długie lata wszystko, co zagraniczne, było lepsze - twierdzi Magdalena Ankiel-Homa z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, która badała...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta