Konsumenci w gorszych nastrojach
Po trzech tygodniach wzrostu wskazania naszego barometru poszły tym razem o 0,4 pkt w dół, do 1019,5 pkt. Wpłynęło na to głównie październikowe pogorszenie nastrojów konsumentów.
Obliczany przez Ipsos wskaźnik ich optymizmu ( WOK) obniżył się z 97 do 95 pkt, co nasz barometr kosztowało utratę 0,42 pkt. Kolejne 0,09 pkt stracił na skutek zmniejszenia liczby mieszkań oddanych we wrześniu do użytku (z 9519 w 2005 roku do 9 184 w tym roku). Spadek giełdowego WIG 20 z 3180,72 do 3173,35 pkt (piątkowe zamknięcia z 13 i 20 października) oznaczał utratę jeszcze 0,03 pkt.
Te trzy czynniki spowodowały obniżenie wartości barometru o 0,54 pkt. Jednocześnie jednak po raz kolejny poszły w dół ceny benzyny (za jej litr płaciliśmy średnio 3,89 złotego, o 4 grosze mniej niż w poprzednim tygodniu), na czym barometr zyskał 0,17 pkt. W sumie jego wskazania obniżyły się więc o 0,4 pkt.
h.b.