Jak bronić się przed ujawnianiem tajemnic
Dbanie o dobro zakładu pracy i zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, to podstawowy obowiązek pracownika (art. 100 § 2 pkt 4 k.p.). Ale czy sam przepis wystarczy, aby ochronić interesy pracodawcy? Niekoniecznie.
Tajemnica to jedno...Obowiązek przestrzegania przez pracownika tajemnicy pracodawcy jest bezwarunkowy. To oznacza, że szef nie musi podejmować żadnych specjalnych kroków w celu zachowania poufności informacji, których ujawnienie mogłyby go narazić na szkodę. Jednak kodeks pracy nie definiuje tajemnicy pracodawcy. Trudno więc będzie udowodnić pracownikowi, że jej nie dochował, jeśli szef nie określi i nie poda, jakie informacje są nią objęte. Nie musi w tym celu zawierać osobnej umowy. Wystarczy, że pracodawca wskaże zakres wiadomości poufnych w regulaminie pracy, umowie o pracę lub w indywidualnym piśmie. Gdy pracownik ujawni którąkolwiek z nich, pracodawca będzie mógł pociągnąć go do odpowiedzialności. Jak powinien brzmieć odpowiedni zapis...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta