Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Prawo transportowe: za co odpowiada kierowca, za co zatrudniający go przedsiębiorca

07 sierpnia 2007 | Prawo | Paweł Smoręda
źródło: Nieznane
źródło: Nieznane

Paweł Smoręda Prawo transportowe: za co odpowiada kierowca, za co zatrudniający go przedsiębiorca Wystarcza nawet pobieżna lektura nowych przepisów ustawy transportowej, by dostrzec niejednorodność w określeniu okoliczności wyłączających odpowiedzialność za naruszenie prawa - twierdzi Paweł Smoręda, radca prawny z kancelarii JMRS Radcowie Prawni

Zawodowi przewoźnicy (choć nie tylko oni) ponoszą odpowiedzialność administracyjno-prawną za naruszenie zasad transportu drogowego oraz odpowiednich przepisów, o ile przewozy wykonywane są pojazdami od 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej lub mają za przedmiot przewóz ludzi. Grożą im za to dotkliwe kary: od 50 do 30 000 zł. Określa je decyzja administracyjna, której nadawany jest rygor natychmiastowej wykonalności. Wysokość kar wyznacza głównie załącznik do ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (DzU z 2004 r. nr 204, poz. 2088 ze zm.; dalej: ustawa), a zasady odpowiedzialności -art.92,92 a i 93.

Widoczna ewolucja

Początkowo odpowiedzialność ta była niezależna od winy przewoźnika (przedsiębiorcy) czy innych czynników o charakterze podmiotowym. Od 21 grudnia 2005 r., kiedy ustawa wzbogaciła się o art. 92 a, sytuacja ta uległa niewielkiej, lecz z konstrukcyjnego punktu widzenia istotnej zmianie. Otóż za naruszenia dotyczące czasu pracy kierowców i nieposiadanie dokumentów związanych z przewozem...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 4279

Spis treści

ROL i Dokumentacja

Ekonomia

Air France - KLM: wspólne embraery
Były szef Russnieftu stracił majątek
Cefarm goni DomZdrowia
Ceny w Rosji rosną
Coraz więcej pracujących
Deweloperzy na zakupach
Dopłaty zamiast dorsza
Dużo gorsze półrocze KGHM
Eko się rozwija
Emisja albo pożyczka w tym roku
Gazprom dostanie pieniądze
Grecja bez gazu
Grecja bez gazu z Rosji
Hipermarkety i galerie w cenie
Iberia: najlepiej od pięciu lat
Kolejny czarny dzień
Kryzys kredytowy zbliża się do Europy
Mniejszy zysk spowodował spadek notowań
Monopol energetyczny
Munich Re: kolejny rok rekordu
Niemiecka kolej stanie?
Niższe bezrobocie w lipcu
Nokia z Motorolą
Nowe marki Oaktree
Nowicjusz za kółkiem Chryslera
Obsługa kart wciąż jest droga
Polski eksport do Ameryki zaczął spadać
Pożyczka Mecomu niezgodna z prawem?
Prawa poboru zaszkodziły akcjom
Pryszczyca: Unia zakazuje importu
Pryszczyca: Unia zakazuje importu
Przeceny na giełdach metali i ropy
Rosną szanse Akzo Nobel
Rosną szanse Akzo Nobel
Rumunia wtórnym rynkiem Niemiec
Rumunia wtórnym rynkiem Niemiec
Rynek czeka na koniec fali przecen
Spokojny dzień na rynku walutowym
Strata Mieszko
Strata Mieszko
Są granice dla szaleństwa z rolnymi gruntami
Triton opublikował prospekt
W oczekiwaniu na Fed
Wal-Mart wchodzi do Indii
Wal-Mart wchodzi do Indii
Walka o przejęcie ABN Amro coraz bardziej zacięta
Więcej przywilejów
Większy ruch w portach
Wyniki Ruchu zagrażają planom firmy
Wyższe marże na mrożonki
Za mało chętnych do pracy
Za mało chętnych do pracy
Zły tydzień, kiepski miesiąc
Łukoil wyrzucony
Zamów abonament