Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Ze sterburty na zawiasy

30 kwietnia 2010 | Bitwy i wyprawy morskie | Robert Przybylski
autor zdjęcia: Norbert Suchorzewski
źródło: Rzeczpospolita

Od X do XII wieku średniowieczna gospodarka szybko się rozwijała. Kwitł na przykład handel między nadbałtyckimi portami oraz Holandią i Anglią.

Zwiększało się zaludnienie Europy Zachodniej. Naukowcy szacują, że ludność Wysp Brytyjskich powiększyła się z 1 mln w 1086 roku do 5 – 7 mln 200 lat później. Rosło spożycie, a wraz z nim powiększały się statki przystosowane do przewozu towarów masowych: zboża, wina, ryb.

Normandzkie knary zostały zastąpione kogami. W 1250 roku typowe dla tego okresu kogi były pięć razy większe od statków wikingów. Lūbeck Zollrolle (dokument lubecki) z 1227 roku dzielił statki na trzy klasy: poniżej 5 lasten (ok. 10 ton), od 5 do 12 lasten (10 – 24 tony) i powyżej 12 lasten. Taki sam dokument z 1358 roku wymienia tylko dwie klasy statków: poniżej 60 lasten (120 ton) i powyżej 60 lasten.

Szkutnicy budowali okręty według sprawdzonych normańskich wzorów, łącznie z mocowanym linami do...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8612

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament