Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak Hitchcock sprzedał strach

30 kwietnia 2010 | Kultura | Rafał Świątek
Thrillery Alfreda Hitchcocka   stanowią w „Dublu” punkt wyjścia  do analizowania mechanizmów manipulacji. Film od piątku w kinach.  Na zdjęciu reżyser  na przejażdżce rowerowej podczas festiwalu filmowego w Cannes (1972 r.)
źródło: AP
Thrillery Alfreda Hitchcocka stanowią w „Dublu” punkt wyjścia do analizowania mechanizmów manipulacji. Film od piątku w kinach. Na zdjęciu reżyser na przejażdżce rowerowej podczas festiwalu filmowego w Cannes (1972 r.)

„Dubel” to błyskotliwy esej o mistrzu suspensu, który uczynił z lęków chodliwy towar, choć sam był bojaźliwy

Film nakręcił belgijski artysta sztuk wizualnych Johan Grimonprez zafascynowany twórczością Alfreda Hitchcocka. Jednak „Dubel” nie ma nic wspólnego z tradycyjnie rozumianym kinem ani biografią. Grimonprez zmontował m.in. reklamy z przełomu lat 50. i 60., fragmenty rozmów Chruszczowa z Richardem Nixonem i Johnem F. Kennedym o bezpieczeństwie narodowym, programów z cyklu „Alfred Hitchcock przedstawia”. Zacytował „Ptaki” i „Psychozę”.

Z tej mozaiki archiwaliów wyłania się zaskakująca mnogością kontekstów opowieść o zimnowojennej paranoi i strachu. Oczywiście, mistrzem w jego wywoływaniu był Hitchcock. Media uczyły się od brytyjskiego reżysera, jak manipulować odbiorcami,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8612

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament