Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Dziwne czołgi powstania sierpniowego

30 lipca 2010 | Życie Warszawy | Rafał Jabłoński
Rejon placu Żelaznej Bramy. Mieszkańcy w jedną, działo szturmowe w drugą stronę
źródło: archiwum z. walkowskiego
Rejon placu Żelaznej Bramy. Mieszkańcy w jedną, działo szturmowe w drugą stronę
Początkowe dni Powstania.  Niemiecka kolumna (prawdopodobnie z 19. Dywizji Pancernej) jedzie Alejami Jerozolimskimi. Po prawej – hotel Polonia
źródło: Życie Warszawy
Początkowe dni Powstania. Niemiecka kolumna (prawdopodobnie z 19. Dywizji Pancernej) jedzie Alejami Jerozolimskimi. Po prawej – hotel Polonia
Koniec Powstania na Żoliborzu. W tle porzucony wielki „goliat”, czyli transporter min – Borgward IV
źródło: Życie Warszawy
Koniec Powstania na Żoliborzu. W tle porzucony wielki „goliat”, czyli transporter min – Borgward IV
Borgward IV wjechał na latarnię przy Królewskiej. Część pojazdów była sterowana radiem i jeździła nieprecyzyjnie
źródło: Życie Warszawy
Borgward IV wjechał na latarnię przy Królewskiej. Część pojazdów była sterowana radiem i jeździła nieprecyzyjnie
Początkowo powstańcy nie wiedzieli, skąd ten pojazd – włoski czołg zniszczony przy Piusa XI (dziś – Piękna)
źródło: Życie Warszawy
Początkowo powstańcy nie wiedzieli, skąd ten pojazd – włoski czołg zniszczony przy Piusa XI (dziś – Piękna)

Do tej pory nie ustalono, ile czołgów stracili Niemcy podczas Powstania 1944 roku. Rozbieżności sięgają od 30 do 290! I – paradoksalnie – obie liczby są prawdopodobne.

Przez pierwszy miesiąc „Biuletyn Informacyjny” Armii Krajowej używał nazwy – powstanie sierpniowe – wzorem powstania styczniowego czy też listopadowego. I pod koniec tegoż sierpniowego (czyli po 30 dniach) podawał, że zniszczono 115 czołgów niemieckich. Po latach historycy ustalili, iż były przypadki przypisania tego samego pojazdu kilku różnym oddziałom powstańczym, ale to nie tłumaczy tak dużej liczby zniszczonych wozów, bowiem Niemcy nie mieli w Warszawie tylu czołgów.

Warsztaty

Do końca PRL opracowania o Powstaniu Warszawskim (nazwa przyjęła się we wrześniu 1944 roku) pisano głównie na podstawie nie zawsze wiarygodnych zeznań i wspomnień. Dopiero po 1989 roku głębiej sięgnięto w poniemieckie archiwa i wtedy zaczął się rysować zaskakujący obraz wydarzeń.

Otóż Polacy uważali za zniszczony każdy pojazd wyeliminowany z walki. Natomiast Niemcy jako stracony traktowali wóz pozostawiony na terenie zajętym przez nieprzyjaciela albo nienadający się do odbudowy.

A ta odbudowa odbywała się przeważnie w wielkiej bazie naprawczej na Forcie Bema albo też w mniejszych warsztatach SS w Stauferkasserne, czyli w dawnym polskim sztabie głównym przy ul. Rakowieckiej. Bywało, że czołg z odstrzeloną gąsienicą czy kołami wracał do...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8687

Spis treści
Zamów abonament