Jesteśmy tylko mięsem
Retrospektywa Francisa Bacona w Centrum Pompidou
Jesteśmy tylko mięsem
Piotr Kasznia z Paryża
Czynna obecnie w paryskim Centrum im. Pompidou retrospektywa Francisa Bacona (1909--1992) jest bez wątpienia największym wydarzeniem artystycznym tegorocznego lata w Paryżu. Jest to nie tylko pierwsza wielka wystawa poświęcona Baconowi od czasu jego śmierci na zawał serca przed czterema laty, ale w ogóle najważniejsza od słynnej retrospektywy w londyńskiej Tate Gallery w 1985 r. Wybór 86 obrazów Bacona (w tym 16 tryptyków) i kilkunastu rysunków na paryską wystawę został dokonany przez znanego angielskiego krytyka sztuki, Davida Sylvestra, jednego z najbliższych przyjaciół artysty.
Sylvester pokazał najważniejsze obrazy ze wszystkich okresów twórczości Bacona, od lat trzydziestych do śmierci artysty, by -- jak pisze we wstępie do katalogu wystawy -- umożliwić w ten sposób nie tylko prześledzenie ewolucji całej twórczości Bacona, ale także -- czy może nawet przede wszystkim -- ukazać, że była ona zawsze podporządkowana jednemu tematowi.
Najsławniejsza chyba fotografia Bacona, autorstwa Johna Deakina, innego z jego wielkich przyjaciół -- robione przez Deakina na zlecenie artysty fotografie jego znajomych często służyły mu jako punkt wyjścia do obrazów -- przedstawia go z nagim...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta