O czym każdy klient musi wiedzieć
W zależności od tego gdzie dochodzi do transakcji i czego ona dotyczy, przedsiębiorca musi przekazywać konsumentom inne informacje
Wprowadzona w 2002 roku ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.) nakłada na przedsiębiorców obowiązek szerokiego informowania konsumentów o oferowanych towarach konsumenckich.
Ile to kosztuje
Zgodnie z art. 2 ust. 1 sprzedawca zobowiązany jest poinformować kupującego o cenie oferowanego towaru konsumpcyjnego oraz o jego cenie jednostkowej, chyba że ceny te wyrażają się tą samą kwotą.
W przypadku sprzedaży towaru oferowanego luzem sprzedawca musi podać jedynie cenę jednostkową i wskazać, według jakich jednostek towar jest sprzedawany. Taki sam sposób podawania informacji o cenie przedsiębiorcy powinni stosować w reklamie.
Sprzedawca ma obowiązek poinformować kupującego o cenie przed zawarciem umowy, z własnej inicjatywy, a nie dopiero gdy spyta o to klient. Jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż danego towaru konsumpcyjnego podlega opodatkowaniu, to prezentowana przez przedsiębiorców cena powinna uwzględniać dany podatek.
Warto pamiętać, że jeśli cena omyłkowo została wyliczona bez uwzględnienia kwoty podatku, to sprzedawca nie ma prawa domagać się od konsumenta dodatkowej zapłaty. Powinien sprzedać towar po cenie, jaka widniała np. na przywieszce.
Co wynika z kontraktu
Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta