Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Paradoksy teledemokracji

11 września 1996 | Media, Internet | WS

Im bardziej politycy starają się wykorzystać metody zapożyczone z widowisk telewizyjnych, tym mniej widzowie i same stacje są tym zainteresowane.

Paradoksy teledemokracji

Wojciech Sadurski z Ithaki, USA

Pisząc o konwencji Partii Republikańskiej w San Diego -- konwencji przygotowanej głównie z myślą o widowni telewizyjnej -- Arthur Schlesinger zauważył w "New York Timesie": "Organizatorzy konwencji, pragnąc do maksimum wykorzystać styl telewizyjny, osiągnęli paradoksalny, ale dający się przewidzieć skutek: odepchnęli od siebie widownię telewizyjną. Kto bowiem chce oglądać polityczną konferencję, starannie oczyszczoną z jakiegokolwiek dramatyzmu, napięcia i zaskoczenia? ". Podobny był efekt konwencji Partii Demokratycznej w Chicago.

Same stacje telewizyjne zareagowały na "prefabrykowany" (znów określenie Schlesingera) charakter konwencji redukując liczbę bezpośrednich transmisji. Liczba widzów śledzących przebieg konwencji w TV była niższa niż w przeszłości. Charakterystyczne zestawienie: w 1948 roku około 60 milionów Amerykanów (czyli 40 procent ludności) słuchało w radiu prezydenckiego kandydata, Huberta Humphreya. Teraz, w dniu rekordowej oglądalności konwencji republikańskiej, oglądało ją mniej niż 25 milionów telewidzów (czyli mniej niż 10 procent ludności) . Zdaniem Schlesingera:...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 857

Spis treści
Zamów abonament