Przemoc czarnych wycinanek
O wstydzie wszczepionym w ciała, śniadej jędzy i trudnej mowie prostych sylwet opowiada amerykańska artystka, której prace możemy od dziś oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej
Pani sztukę śmiało można określić mianem politycznie zaangażowanej. A jednak pani pierwsze prace miały zupełnie inny charakter.
Kara Walker: Od dziecka marzyłam, żeby być artystką. Zafascynowana XIX-wiecznym malarstwem sama też tworzyłam tradycyjne obrazy. Dopiero moi profesorowie i przyjaciele przekonali mnie, że za bardzo pociąga mnie patriarchalny modernizm. Zarzucali mi, że moje dzieła nie mówią nic o moich doświadczeniach związanych z byciem kobietą, w dodatku czarną. A w sztuce jest bardzo mało miejsca dla takich jak ja. Dlatego postanowiłam odczarować tę narrację męskiej dominacji, ale nie w tradycyjny sposób....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta