Jakie zadośćuczynienie dla turysty
Przedsiębiorca sprzedający wycieczki musi brać pod uwagę, że nieosiągnięcie przez jego klienta oczekiwanej przyjemności z wypoczynku może go dodatkowo słono kosztować
Przedsiębiorca sprzedający wycieczki musi brać pod uwagę, że nieosiągnięcie przez jego klienta oczekiwanej przyjemności z wypoczynku może go dodatkowo słono kosztować
Ostatnie, negatywne, doświadczenia związane z ogłaszanymi upadłościami biur podróży ponownie zwróciły uwagę na kwestię dopuszczalnych roszczeń w związku z niewykonaniem lub niewłaściwym wykonaniem przez przedsiębiorcę umowy o świadczenie usług turystycznych. Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że organizator turystyki ponosi w takim wypadku odpowiedzialność odszkodowawczą za np. brak umówionych dodatkowych atrakcji w czasie pobytu na Ibizie.
Czy jednak zagrzybiony pokój, brak obiecanego widoku na plażę lub sąsiedztwo całonocnej dyskoteki, o której folder „zapomniał”, dają podstawę do domagania się obok zwykłego odszkodowania także dodatkowej – finansowej – rekompensaty za szkody niemajątkowe z tytułu „zawiedzionych nadziei” bądź „nieosiągnięcia oczekiwanej przyjemności z wypoczynku”?
To, co jeszcze niedawno wydawało się sprzeczne z fundamentem polskiego systemu rekompensaty szkody, obecnie jest w pełni dopuszczalne, dzięki czemu konsumenci zyskali nowe narzędzie do finansowego dyscyplinowania biur podróży.
Trochę o szkodzie i krzywdzie
Pod ogólnym pojęciem szkody (sensu largo) rozumie się szkodę majątkową (szkoda sensu stricto)
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta