Na co uważać przy sprzedaży towarów seniorom
Uniemożliwianie odstąpienia od umowy, trudna do odczytania przez starsze osoby czcionka, nieprecyzyjne koszty windykacyjne to niektóre z praktyk stosowanych przez akwizytorów.
W sanatoriach, biurach, mieszkaniach, podczas wycieczek, na ulicy w tych miejscach często spotkać możemy akwizytorów. Jeżeli w takiej sytuacji kupujemy produkt, to zawieramy tzw. umowę poza lokalem przedsiębiorcy. Konsument zazwyczaj nie ma możliwości porównania jakości oraz ceny z innymi podobnymi towarami, dlatego ma szczególne prawa. Przede wszystkim może odstąpić od umowy w ciągu dziesięciu dni.
Jak wynika z kontroli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, klienci najczęściej mają problem z nierespektowaniem prawa odstąpienia od umowy, niewydawaniem dokumentów potwierdzających zawarcie kontraktu i nierzetelnym informowaniem o kosztach kredytu zaciągniętego na zakup produktu. Najwięcej zgłoszeń w tego typu sprawach napływa od osób powyżej 60. roku życia. W 2011 roku do rzeczników konsumentów wpłynęło ponad 33 tys. skarg od konsumentów, którzy kupili towary od akwizytora lub przez Internet.
Wzorce umów
Drugi istotny element, prowadzący do naruszania praw konsumentów, wiąże się ze stosowaniem wzorców umów. Także wtedy, gdy sprzedaż towarów konsumpcyjnych albo usług ma miejsce w formie sprzedaży bezpośredniej poprzez różnego rodzaju prezentacje lub wizyty w miejscach zamieszkania.
Bardzo często taka forma sprzedaży adresowana jest do osób powyżej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta