Napoje żegnają się z kryzysem
Znów rośnie sprzedaż napojów bezalkoholowych. Do łask wróciły soki i nektary. Na popularności zyskują też energetyki i woda butelkowana.
Beata Drewnowska
Ponad 12,4 mld zł wydali Polacy na napoje bezalkoholowe w 2014 r. – podaje Coca-Cola HBC Polska za firmą badawczą Nielsen. To o 3,5 proc. więcej niż w 2013 r. Sprzedaż liczona w litrach poszła w tym czasie w górę o 2,8 proc.
Rynkowi napojów daleko do boomu sprzed lat. Widać na nim jednak oznaki ożywienia po okresie spowolnienia. Jeszcze w 2013 r. nasze wydatki na napoje bez procentów zmalały o 1,1 proc.
Liczy się marka
Najbardziej, o 8,8 proc., do ponad 2 mld zł, zwiększyła się w 2014 r. sprzedaż soków i nektarów. Tak dobrego wyniku spodziewało się niewielu w branży napojowej. Przeciętny Polak wypija już bowiem ok. 20 litrów soków, nektarów i napojów owocowych rocznie, co nie odbiega od średniego spożycia w krajach Unii Europejskiej.
Soki i nektary zyskują na popularności, bo Polacy przywiązują coraz większą wagę do tego, co jedzą i piją. W ślad za tym rośnie sprzedaż produktów naturalnych, bez konserwantów i sztucznych dodatków.
– W ostatnim czasie rośnie sprzedaż markowych produktów premium. Korzystamy na tym trendzie, czego dowodem są nasze udziały rynkowe sięgające ponad 13 proc. – mówi „Rzeczpospolitej" Tomasz Kurpisz, prezes grupy Hortex.
Sokom i nektarom pomaga także duża aktywność branży. – Producenci wspierają tę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta