Ocalony, schowany, zapomniany...
Wali się strop, Irena Pokrzywnicka zostaje ranna w głowę, pracownia pełna gruzów, ale obraz „Matka Boska Armii Krajowej" – choć jeszcze brakuje mu kilku szczegółów – jest nietknięty.
Spora część Polaków kojarzy Maję Berezowską przede wszystkim jako autorkę subtelnych grafik o tematyce erotycznej, mniej jako karykaturzystkę – za serię karykatur „Miłostki słodkiego Adolfa" hitlerowcy zesłali ją z wyrokiem śmierci do obozu koncentracyjnego Ravensbrück. Zofia Stryjeńska, jej utalentowana koleżanka z dwudziestolecia międzywojennego, która przebrana za chłopca studiowała malarstwo w Monachium, znana jest tylko nielicznym. Ale o Irenie Pokrzywnickiej, trzeciej z grupy przyjaciółek rozsławiających polską sztukę na całym świecie, nie pamięta dziś już chyba nikt. Nieznane pozostaje także najważniejsze dzieło jej życia – namalowany podczas Powstania Warszawskiego obraz „Matka Boska Armii Krajowej".
Wyzwolone celebrytki
Dwudziestolecie międzywojenne to dla Polaków przede wszystkim zachłyśnięcie się odzyskaną po ponad 100 latach niepodległością i coraz powszechniejszy udział kobiet w życiu publicznym.
Berezowska projektuje scenografie do operetek i programów kabaretowych oraz kostiumy dla występujących tam artystek – m.in. dla Hanki Ordonówny. Rysuje dla francuskich gazet, takich jak „Le Figaro" i „Ici Paris", gdzie publikuje m.in. serię karykatur Hitlera.
Stryjeńska tworzy dekoracje pawilonu polskiego na Wystawę Światową w Paryżu w 1925 roku, które przynoszą jej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta