Legitymacja nie zawsze wystarczy do wejścia
Jeśli podczas kontroli w firmie inspektorowi pracy towarzyszy pracownik PIP bez tego statusu, okazuje imienne upoważnienie do takiego działania od głównego lub okręgowego inspektora pracy.
Państwowa Inspekcja Pracy to instytucja powołana do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy. W szczególności dotyczy to respektowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kto może się spodziewać kontroli oraz kto ma prawo ją przeprowadzić?
Definicyjne różnice
Aby prawidłowo rozumieć główne zadania realizowane przez Państwową Inspekcję Pracy, czyli kontrolę i nadzór, trzeba wyraźnie zidentyfikować te dwa pojęcia. W życiu codziennym błędnie często używa się ich zamiennie.
Pojęcie „kontrola", a ściślej „postępowanie kontrolne", definiuje art. 21 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 640 ze zm., dalej: ustawa o PIP). Zgodnie z nim postępowanie kontrolne ma na celu ustalenie stanu faktycznego przy przestrzeganiu prawa pracy, w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia oraz udokumentowanie dokonanych ustaleń. Nadzór natomiast wiąże się z wynikami kontroli, które dają inspektorowi podstawy do podjęcia działań zmierzających do usunięcia ujawnionych nieprawidłowości. W zakresie nadzoru inspektor może reagować w formie tzw. środków prawnych – decyzji czy wystąpień kierowanych do podmiotu, który był kontrolowany....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta