Jak stosować przepisy antykorupcyjne w samorządach
Samorząd | Osoby wydające decyzje w imieniu wójta muszą stosować się do przepisów antykorupcyjnych. Większość zakazów obowiązuje tylko w okresie zatrudnienia, ale niektóre ograniczenia istnieją jednak także po tym okresie.
Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje wójt (burmistrz, prezydenta miasta), o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Nie znaczy to oczywiście, że wójt musi realizować te kompetencje osobiście. Może on upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji administracyjnych, w imieniu wójta (art. 39 ust. 2 u.s.g.).
Upoważnienie to jest pełnomocnictwem administracyjnym (por. art. 268a kodeksu postępowania administracyjnego, dalej k.p.a.). Powinno zostać udzielone w formie pisemnej. Podkreśla się, że należy skierować je do konkretnej osoby i możliwie precyzyjnie ustalić jego zakres, gdyż upoważnienie nie może być blankietowe.
PRZYKŁAD:
Wójt chce upoważnić pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji w jego imieniu poprzez wskazanie w regulaminie organizacyjnym urzędu, które stanowiska łączą się z uzyskaniem upoważnienia. Nie można udzielić upoważnień w ten sposób, gdyż muszą być one imienne. Jak podkreślono w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 kwietnia 2017 r. (sygn. I OSK 3369/15, LEX nr 2315705), forma i treść upoważnienia muszą być zgodne z art. 268a k.p.a. Upoważnienie powinno jasno wskazywać: kto i w jakiej kategorii spraw wykonuje zadania w imieniu organu (wójta)....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta