O wysokości akcyzy na olej opałowy decyduje jego faktyczne zużycie
Niedopełnienie przez sprzedawcę obowiązków dokumentacyjnych nie może zostać uznane na jedyną przesłankę dla zastosowania sankcyjnych stawek podatku akcyzowego do zbycia oleju opałowego.
Sprzedawcy tzw. lekkiego oleju opałowego, aby zastosować przy jego sprzedaży stawkę akcyzy w wysokości 232,00 zł/1000 litrów (jest to tzw. stawka obniżona), są zobowiązani co do zasady uzyskać od nabywcy oświadczenie, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych. Oświadczenie to może również zostać złożone w okresowej umowie zawartej miedzy sprzedawcą a nabywcą. Wówczas wywiera ono skutek jedynie w stosunku do nabycia oleju opałowego w ilości określonej w umowie pod warunkiem, że sprzedaż zostanie potwierdzona fakturą.
Niedopełnienie przez sprzedawcę obowiązku uzyskania ww. oświadczeń oraz ustalenie przez organy podatkowe, że olej opałowy nie został użyty do celów opałowych lub gdy nie ustalono jego nabywcy, skutkuje zastosowaniem przez organy podatkowe stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów (tzw. stawka podwyższona).
Dotychczas organy podatkowe zazwyczaj stały na stanowisku, że nieuzyskanie od nabywcy oleju opałowego oświadczenia o przeznaczeniu go na cele opałowe stanowi wystarczającą przesłankę do zastosowania sankcyjnej stawki akcyzy.
Oświadczenie nie zawsze jest potrzebne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 7 października 2016 r. (VIII SA/Wa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta