Wystawne życie w drodze
Tamara Łempicka. – Moje obrazy wyróżniały się na tle 100 innych – zwykła mawiać. Dziś jest najpopularniejszą i najlepiej sprzedającą się polską artystką na świecie.
Marjorie Ferry, posągowa blond piękność, „filmowym" gestem podtrzymuje osuwającą się draperię. Na portrecie wygląda jak hollywoodzka gwiazda przyciągająca spojrzenia, a zarazem niedostępna. Jej portret namalowany w 1932 r. na zamówienie męża Łempickiej został wylicytowany w lutym 2020 r. w londyńskim Christie's za 16,4 mln funtów, czyli ponad 82 mln zł. W poprzednich latach „La tunique rose" sprzedano za 13,4 mln dol., a „La Musicienne" za 9,1 mln dolarów.
Obrazy te pochodzą z najlepszego okresu twórczości Łempickiej, zaliczanego do stylu art déco, gdy artystka, dążąc do syntezy formy, łączyła no-woczesny kubizm z podziwem dla mistrzów renesansu. Portretowała artystów, arystokratów, przedstawicieli bogatej burżuazji, malowała kobiece i męskie akty oraz martwe natury.
„La tunique rose" przedstawia Rafaelę, jedną z ulubionych modelek Łempickiej. Kiedy artystka po raz pierwszy spotkała piękną brunetkę w Lasku Bulońskim, podeszła do niej i zapytała, czy zgodzi się jej pozować. Malowała ją wielokrotnie, twierdząc, że „to najpiękniejsza kobieta, jaką kiedykolwiek widziałam". Wizerunek Rafaeli tchnie erotyczną fascynacją. Natomiast do alegorii muzyki pozowała inna jej przyjaciółka – Ira Perrot, w eleganckiej błękitnej sukni. Ten obraz Madonna umieściła w tle swego teledysku „Vogue".
Blondynka w zielonym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta