Zamówienia in-house na publiczny transport nadal dopuszczalne
Niezasadna jest teza, że wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE wywoła rewolucję na polskim rynku usług publicznego transportu autobusowego, zmuszając zamawiających do stosowania trybu koncesji.
W ostatnim czasie pojawiają się głosy, że w związku z wyrokiem TSUE z 21 marca 2019 r. w sprawach połączonych C‑266/17 i C‑267/17 obecnie nie jest dopuszczalne udzielanie bezpośrednich zamówień (tzw. zamówień „in-house") na usługi publicznego transportu autobusowego. Poglądy wynikają z braku rozważenia istoty zagadnienia i są zasadniczo błędne. We wspomnianej sprawie TSUE rozstrzygał spór interpretacyjny, który powstał w judykaturze niemieckiej, na gruncie art. 5 rozporządzenia PE i Rady nr 1370/2007. Niektóre sądy niemieckie wywodziły, że art. 5 ust. 2 jest przepisem szczególnym w stosunku do dyrektyw w sprawie zamówień publicznych (obecnie dyrektywy nr 24/2014 i 25/2014) i należy go stosować również w przypadku udzielania zamówień in-house na transport autobusowy lub tramwajowy. Inne sądy niemieckie były zdania, że – ze względu na wyłączenie w art. 5 ust. 1 tego rozporządzenia – do bezpośredniego udzielania zamówień na transport autobusowy lub tramwajowy należy stosować zasady określone w dyrektywach (obecnie art. 28 i 29 dyrektywy sektorowej).
Zasady określone w dyrektywach...
TSUE opowiedział się za drugim z opisanych wyżej poglądów, tj. uznał, że w przypadku zamówień in-house na transport autobusowy lub tramwajowy należy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta