Czy można inaczej traktować małych i dużych wykonawców?
Zamówienia publiczne nie mogą być prowadzone w sposób dyskryminujący lub faworyzujący określoną grupę podmiotów, nawet jeśli ma to na celu wprowadzenie korzystniejszych rozwiązań w stosunku do mniejszych wykonawców.
Na rynku zamówień publicznych coraz bardziej zwraca się uwagę na mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), bardzo istotne dla rozwoju polskiej gospodarki. Doceniając tę rolę mniejszych wykonawców, zamawiający mógłby zechcieć korzystniej potraktować ich w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ). Jednak czy takie wsparcie dla MŚP jest dopuszczalne w zamówieniach publicznych z perspektywy zasady uczciwej konkurencji? Odpowiedź na to pytanie znalazła się w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z 13 marca 2020 r. (KIO 465/20).
Zamawiający w treści SIWZ dokonał rozróżnienia co do terminu zapłaty wynagrodzenia za należyte wykonanie zamówienia w zależności od wielkości działalności prowadzonej przez wykonawcę. Co do zasady zapłata wynagrodzenia miała następować w terminie 90 dni od dostarczenia faktury, chyba że wykonawcą jest mikro-, mały lub średni przedsiębiorca, wobec którego termin zapłaty wynosił 60 dni od daty dostarczenia faktur. Ale czy takie postanowienie SIWZ jest dopuszczalne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta