Zmiany w KPA były słuszne, ale nie wszystkie okazały się skuteczne
Większość rozwiązań wprowadzonych do Kodeksu postępowania administracyjnego w 2017 roku przyniosło inne skutki niż zakładane.
Wprowadzone tzw. drugą dużą nowelą (pierwsza z 2011 r.) zmiany do Kodeksu postępowania administracyjnego (Kpa) były planowane głównie jako rozwiązania wspierające przedsiębiorców w ich często „nierównym boju" z administracją publiczną. W dużej mierze, chcąc zrealizować powyższe założenia, sam projektodawca wystąpił do przedsiębiorców z wnioskiem o wskazanie obszarów, które należałoby uregulować w bardziej przyjazny sposób dla adresatów decyzji administracyjnych. Wśród podstawowych założeń nowelizacji wskazano cztery główne obszary, tj.:
- zapobieganie i przeciwdziałanie nieterminowości w administracji publicznej,
- ograniczenie dwuinstancyjności postępowania administracyjnego tam, gdzie to możliwe,
- odejście od modelu kasatoryjnego postępowania odwoławczego na rzecz modelu reformatoryjnego, oraz
- przyspieszenie możliwości załatwienia sprawy decyzją ostateczną, prawomocną i wykonalną poprzez możliwość zrzeczenia się prawa do wniesienia odwołania.
Powyższym założeniom generalnym przyporządkowano cele, jakie projektodawca zamierzał osiągnąć przy pomocy nowych regulacji, choć już na wstępie warto zauważyć, że większość wprowadzonych rozwiązań przyniosło inne skutki niż zakładane.
Działania informacyjno-prewencyjne
Najczęściej wskazywanym przez przedsiębiorców problemem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta