W świecie baśni i w cieniu swastyki
Muzyka Wagnera zachwycała nie tylko „baśniowego króla" Ludwika II Wittelsbacha, romantyka do szpiku kości i zadeklarowanego pacyfistę, ale też demona wojny Adolfa Hitlera i jego nazistowską świtę.
Richard Wagner, wybitny niemiecki kompozytor XIX wieku, wielki dyrygent, poeta i teoretyk sztuki, urodził się 22 maja 1813 r. w Lipsku. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 14 lat pod okiem kompozytora Christiana Weinlinga. Naukę tę kontynuował później na uniwersytecie. Zrezygnował z niej jednak i dalej swoje zdolności szlifował sam, pełniąc rolę mistrza chóru w Würzburgu.
Błyskawiczna kariera
Już w wieku 20 lat skomponował swoją pierwszą operę „Boginki", która jednak nie została wystawiona. W następnych latach Wagner był zmuszony często zmieniać miejsce zamieszkania w poszukiwaniu pracy i dochodu. W 1832 r. podczas pobytu w rodzinnym Lipsku spotkał polskich żołnierzy, którzy po upadku powstania listopadowego zostali zmuszeni do emigracji. Ich determinacja i odwaga wywarła wielkie wrażenie na Wagnerze oraz zainspirowała go do stworzenia uwertury „Polonia", w którą wkomponowane były fragmenty polskich pieśni „Witaj, majowa jutrzenko" oraz „Mazurka Dąbrowskiego". W 1837 r. został dyrektorem teatru w Rydze. Zachłyśnięty sukcesem, zaczął prowadzić wystawny tryb życia, który wpędził go w długi. Sytuacja była na tyle poważna, że aby uniknąć więzienia, musiał uciekać przed wierzycielami do Paryża. Tam skomponował operę według własnego libretta: „Holender...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta