Rekordowa sprzedaż procentów
W 2019 roku statystyczny Polak wypił aż 9,78 litra czystego alkoholu. To efekt m.in. świetnej sprzedaży wyrobów spirytusowych.
Z danych Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, że spożycie w 2019 r. było najwyższe od 1993 r., czyli odkąd sięgają statystyki. W porównaniu z 2018 r. poszło w górę o 0,23 litra, co jest znacznym przyrostem na przestrzeni ostatnich lat. Z danych GUS wynika, że ogólne spożycie w 2019 r. wzrosło mimo spadku sprzedaży piwa. W górę poszła za to konsumpcja wina i wyrobów spirytusowych.
Były dyrektor PARPA Krzysztof Brzózka mówi, że niepokoi go zwłaszcza wysoka konsumpcja smakowej wódki w niewielkich opakowaniach, tzw. małpek. – Tak bardzo sprzyjają wchodzeniu w nałóg, że niektóre kraje zrezygnowały z ich sprzedaży – mówi.
W dodatku ich sprzedaży nie zaszkodziła pandemia. Z danych Nielsena wynika, że pierwsze miesiące roku były złe dla piwa, dobre dla wina, a neutralne dla napojów spirytusowych.