Czy usługi pośrednictwa w sprzedaży są objęte limitem kosztów
Umowy agencyjne i pośrednictwo w sprzedaży nie wpisują się w doradztwo, badanie rynku czy usługi reklamowe, a jednak skarbówka uznaje, że dotyczy ich limit podatkowy i opodatkowanie u źródła.
Powszechne w obrocie gospodarczym umowy agencyjne i umowy pośrednictwa w sprzedaży świadczone są przez agentów i przedstawicieli handlowych, a ich celem i istotą jest sprzedaż towaru lub usługi. W świetle prawa cywilnego istota i zakres tych umów nie budzą wątpliwości. Emocje budzi jednak ocena ich skutków w zakresie opodatkowania podatkiem u źródła (art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT) oraz w zakresie limitu kosztów podatkowych dla usług niematerialnych (art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT).
Warto się przyjrzeć rodzajom usług wymienionych w tych przepisach.
Problemy z kwalifikacją
Do czego sprowadza się problem podatkowej kwalifikacji umów agencyjnych i pośrednictwa w sprzedaży?
Otóż dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidulanych interpretacjach prawa podatkowego doszukuje się w umowach agencyjnych i umowach pośrednictwa w sprzedaży elementów usług doradczych, reklamowych czy usług przetwarzania danych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a oraz art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. W konsekwencji, umowy te, jako tzw. świadczenia o charakterze podobnym, podlegają ograniczeniom...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta