Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jak efektywnie ograniczać emisje zanieczyszczeń transportowych

11 marca 2021 | Ekonomia i rynek | Jeremi Jędrzejkowski
Eksperci wskazywali na warunki konieczne do tego, by utworzenie stref czystego transportu w polskich miastach – będące jednym ze sposobów na poprawienie w nich jakości powietrza – zakończyło się sukcesem i nie doprowadziło do sprzeciwu i protestów mieszkańców
źródło: rz tv
Eksperci wskazywali na warunki konieczne do tego, by utworzenie stref czystego transportu w polskich miastach – będące jednym ze sposobów na poprawienie w nich jakości powietrza – zakończyło się sukcesem i nie doprowadziło do sprzeciwu i protestów mieszkańców
Szymon Byliński Ministerstwo Klimatu i Środowiska
źródło: rz tv
Szymon Byliński Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Bartosz Piłat ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. polityk transportowych
źródło: rz tv
Bartosz Piłat ekspert Polskiego Alarmu Smogowego ds. polityk transportowych
Tomasz Stefanicki Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego we Wrocławiu
źródło: rz tv
Tomasz Stefanicki Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego we Wrocławiu
Jakub Bronowicki wójt podwrocławskiej gminy Wisznia Mała
źródło: rz tv
Jakub Bronowicki wójt podwrocławskiej gminy Wisznia Mała
Sebastian Sarré Koalicja Na Rzecz Autogazu – Związek Pracodawców
źródło: rz tv
Sebastian Sarré Koalicja Na Rzecz Autogazu – Związek Pracodawców

Jednym z pomysłów na poprawę jakości powietrza w największych miastach są strefy czystego transportu. Dotychczas powstała... jedna, w Krakowie. Zniknęła po kilku miesiącach. Rząd pracuje więc nad zmianą przepisów. Nowe regulacje mają zachęcić samorządy do tworzenia stref.

 

O strefach czystego transportu (SCT) jako formie ograniczania emisji szkodliwych substancji w miastach, ich skuteczności na tle innych opcji sterowania mobilnością, o tym, jak je wprowadzać, aby nie wywołać oporu społecznego, ale przyspieszyć wymianę samochodów na nowsze, czy wprowadzać obowiązek tworzenia stref, wreszcie o tym, kiedy SCT mogą zacząć powstawać w polskich miastach, rozmawiali eksperci podczas zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą" debaty „SCT – Strefa Czystego Transportu" w ramach projektu „Walka o klimat – smog".

Klucz to porozumienie z mieszkańcami

Dyskusja o SCT wraca w Polsce co jakiś czas. Teraz przyczynkiem do tego są prace nad zmianami w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jak dotąd jedynie Kraków zdecydował się na stworzenie strefy na podstawie obecnych przepisów. Działała ona na Kazimierzu – i to zaledwie kilka miesięcy, od stycznia do września 2019 r.

Jak powiedział Szymon Byliński, dyrektor Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, obecna ustawa daje możliwość tworzenia stref w określonych przypadkach, w praktyce jedynie w centrach miast. To gminy miały decydować, kto może wjechać do takiej strefy.

– Krakowska nie udała się prawdopodobnie dlatego, że była bardzo restrykcyjna. Zakładała, że będą tam wjeżdżać tylko pojazdy elektryczne oraz...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11909

Wydanie: 11909

Spis treści

Nieprzypisane

Zamów abonament