Jak właściwie przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe
Polskie – niestety niewielkie doświadczenia - pokazują, że partnerstwo publiczno-prywatne jest dużo bardziej efektywnym sposobem realizacji zadań publicznych, niż tradycyjne rozwiązania. Przekłada się ono wyraźnie na poziom satysfakcji społeczeństwa.
Przygotowanie i realizacja partnerstwa jest dużym wyzwaniem. Początkiem zawsze powinno być solidne rozeznanie rynku.
Jaka podstawa prawna
Tymczasem ustawodawca dla tego rodzaju niezbędnych działań nie wskazał jednoznacznie określonej podstawy prawnej. W nowym Prawie zamówień publicznych wprowadzono instytucję wstępnych konsultacji rynkowych, których podstawowym celem jest prawidłowe przygotowanie postępowania oraz poinformowanie potencjalnych wykonawców o planowanym zamówieniu. Jednak nadal nie wiadomo, w jakim trybie ma być wybierany partner prywatny. To z kolei powoduje wątpliwości, czy przed rozpisaniem procedury prowadzącej do wyboru partnera w ogóle można stosować instytucje z Prawa zamówień. A więc, w jaki sposób podmiot publiczny – który zawsze działa na podstawie i w granicach prawa – może rozpoznać rynek, pozyskując wstępne informacje, które pozwolą mu właściwie przygotować postępowanie? Wbrew pozorom wstępne konsultacje są najlepszym i w pełni zgodnym z prawem rozwiązaniem.
Warto wiedzieć
Nowe Prawo zamówień publicznych w art. 84 daje zamawiającemu możliwość przeprowadzenia tzw. wstępnych konsultacji rynkowych, które zastąpiły instytucje dialogu technicznego. Ich celem jest przygotowanie postępowania oraz poinformowanie potencjalnych wykonawców o planach zamawiającego i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta