Wysokie marże tylko dla nielicznych
Spółki wyróżniające się ponadprzeciętnie wysoką rentownością biznesu są poszukiwane przez inwestorów. Takich okazji na warszawskim parkiecie nie znajdziemy jednak zbyt wiele.
Wysokość osiąganej marży jest jednym z najważniejszych czynników świadczących o efektywności prowadzonego biznesu. Ponadprzeciętna rentowność nie jest jednak częstym zjawiskiem na warszawskim parkiecie. Z reguły jest ona uwarunkowana posiadaniem swego rodzaju przewagi konkurencyjnej w postaci know-how, znanej marki albo dużej skali produkcji lub sprzedaży. Dlatego wysokie marże osiągane są z reguły w branżach związanych z nowymi technologiami, biotechnologią czy w branży farmaceutycznej, ale przy sprzyjających warunkach rynkowych możliwe są także w innych branżach.
Czas wynikowych żniw
Wśród najbardziej zyskownych biznesów ciekawym przypadkiem jest Mercator Medical, który dołączył do tego elitarnego grona stosunkowo niedawno, będąc jednym z głównych beneficjentów gwałtownego wzrostu popytu na środki ochrony osobistej w czasie pandemii. Przed jej wybuchem rentowność operacyjna producenta jednorazowych rękawic ochronnych, nawet w najlepszym okresie, nie przekraczała 7–8 proc., tymczasem znaczący wzrost cen rękawic wywindował marże producenta do poziomu 50–60 proc. W ocenie zarówno samej spółki, jak i analityków w krótkim terminie nic nie wskazuje, żeby okres wynikowych żniw miał się szybko skończyć.
– Wyniki w tym i w przyszłym roku powinny jeszcze mocno odstawać na plus względem rezultatów sprzed pandemii. Ceny i marże...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta