Zgłaszanie naruszeń: prezes UODO wydaje kolejne decyzje
Bieżąca analiza ryzyka, aktualizacja zabezpieczeń, a także rzetelne i terminowe wypełnianie obowiązków związanych z bezpieczeństwem danych osobowych powinny pomóc firmom uniknąć dotkliwych kar.
W ostatnich dniach prezes UODO nałożył na zakład ubezpieczeniowy karę 160 tys. zł. Naruszenie polegało na wysłaniu e-mailem analizy potrzeb oraz oferty ubezpieczenia, gdzie znajdowały się imię, nazwisko, numer PESEL, miejscowość, kod pocztowy czy informacja o przedmiocie ubezpieczenia do niewłaściwego odbiorcy. Informację o zdarzeniu prezes UODO otrzymał od pośrednika ubezpieczeniowego, którego pracownik pomylił się przy wpisywaniu adresu e-mail. Pośrednik jest administratorem takich danych klienta, jak imię i nazwisko. Co do pozostałych danych podmiotem zobowiązanym do zgłoszenia naruszenia były zakłady ubezpieczeniowe, które składały ofertę. Z tego powodu UODO zwróciło się do zakładów o wyjaśnienie, czy posiadają wiedzę o zajściu i czy dokonały analizy zdarzenia. W odpowiedzi jeden z ubezpieczycieli stwierdził, że wprawdzie doszło do naruszenia, jednak w jego ocenie nie było konieczne notyfikowanie go. Zdaniem organu sposób, w jaki spółka dokonała oceny, był błędny.
Na cudzych błędach
Niedawno prezes UODO ukarał spółkę za niewdrożenie skutecznego mechanizmu reagowania na incydenty we współpracy z firmą kurierską. Spółka wysyłała do klientów umowy na świadczenie usług oraz swoje produkty. Niekiedy przesyłki były wydawane przez kurierów niewłaściwej osobie. Równie często dochodziło do zagubienia przesyłek lub ich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta