Umowa koncesji jako forma zamówienia publicznego
Za jedną z największych trudności związanych z przeprowadzeniem postępowania koncesyjnego uznaje się kwestię szacowania wartości takiego kontraktu. Błędne oszacowanie może wywołać liczne negatywne konsekwencje dla zamawiającego.
Pojęcie „koncesji" najczęściej stosowane jest w kontekście art. 37 prawa przedsiębiorców. Tymczasem umowa koncesji stanowi umowę cywilnoprawną zawieraną przez zamawiającego z przedsiębiorcą, w celu wykonania robót budowlanych lub świadczenia usług. Uznaje się ją za szczególny rodzaj zamówienia publicznego, który został uregulowany w ustawie z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 541), zwanej „ustawą koncesyjną".
Ryzyko operacyjne
W ramach umowy koncesji zamawiający powierza koncesjonariuszowi wykonanie robót budowlanych lub świadczenie usług i zarządzanie nimi za wynagrodzeniem. Zasadnicza różnica sprowadza się do istoty wynagrodzenia. W przypadku robót budowlanych wynagrodzenie stanowi prawo do eksploatacji obiektu budowlanego będącego przedmiotem umowy, przy usługach zaś wynagrodzeniem będzie prawo do wykonywania usług będących przedmiotem umowy. Celem udzielenia koncesji na roboty budowlane lub usługi jest przeniesienie na koncesjonariusza ryzyka operacyjnego związanego z popytem lub podażą na efekt w postaci wykonanych robót budowlanych lub świadczonych usług. Zamawiający przy umowach tego typu co do zasady nie musi się obawiać, że nie uda mu się odzyskać poniesionych nakładów inwestycyjnych lub kosztów związanych z eksploatacją obiektu budowlanego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta