Odstąpienie, przedawnienie i ulgi
Większość administracyjnych kar pieniężnych ma charakter obligatoryjny, a ewentualne miarkowanie dopuszczalne jest w granicach wyznaczonych przepisami ustawy.
Istotą odpowiedzialności administracyjnej jest jej zobiektywizowanie, a więc co do zasady administracyjna kara pieniężna jest nakładana w przypadku spełnienia przesłanek określonych w odpowiednim przepisie prawa oraz jest niezależna od okoliczności jej towarzyszących, w tym w szczególności zawinienia strony. To właśnie z tego powodu ustawodawca przewidział określone rozwiązania prawne, pozwalające na odstąpienie od wymierzenia kary, ulgi w jej spłacie, jak również przypadki, w których kara nie może już być wymierzona lub egzekwowana. Większość administracyjnych kar pieniężnych ma charakter obligatoryjny, a ewentualne miarkowanie dopuszczalne jest w granicach wyznaczonych przepisami ustawy (wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 maja 2021 r., sygn. II SA/Go 216/21).
Konieczna decyzja
Jak stanowi art. 189f § 1 k.p.a. organ administracji publicznej, w drodze decyzji, odstępuje od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej i poprzestaje na pouczeniu, jeżeli waga naruszenia prawa jest znikoma, a strona zaprzestała naruszania prawa lub za to samo zachowanie prawomocną decyzją na stronę została uprzednio nałożona administracyjna kara pieniężna przez inny uprawniony organ administracji publicznej lub strona została prawomocnie ukarana za wykroczenie lub wykroczenie skarbowe, lub prawomocnie skazana za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe i uprzednia kara spełnia cele, dla...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta