Zamówienia publiczne: polubowne rozwiązanie sporu o kary umowne
Zamawiający, który zawarł z wykonawcą ugodę obniżającą wysokość naliczonych kar umownych z tytułu nienależytego wykonania umowy, nie naruszył przepisów prawa zamówień publicznych dotyczących istotnej zmiany umowy – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) jako Instytucja Wdrażająca Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 na podstawie umowy o dofinansowanie projektu z 30 listopada 2011 r., przyznała Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu „Lasy Państwowe" (beneficjentowi) dofinansowanie w kwocie 96 420 614,66 zł. Kwota ta miała być przeznaczona na realizację projektu „Rekultywacja na cele przyrodnicze terenów zdegradowanych, popoligonowych i powojskowych zarządzanych przez PGL LP" (dalej: projekt). W ramach realizowanego projektu nadleśnictwo D. (zamawiający) jako jeden z podmiotów upoważnionych przez beneficjenta do ponoszenia wydatków w projekcie, po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w sierpniu 2012 r. zawarło umowę z A. Sp. z o.o. (wykonawcą). Zgodnie z umową nadleśnictwo miało prawo do naliczenia wykonawcy kary umownej m.in. w przypadku opóźnienia w usunięciu uchybień stwierdzonych przy odbiorze, w wysokości 0,5 proc. wartości brutto wynagrodzenia wykonawcy za każdy dzień opóźnienia.
Wykonawca w toku realizacji umowy dopuścił się uchybień (stwierdzonych w protokołach nienależytego wykonania prac). Zostały one usunięte przez wykonawcę, ale 16 dni po wyznaczonym terminie. Nadleśnictwo naliczyło więc karę umowną w wysokości 535 681,56 zł (stawka – 0,5 proc. dzień x podstawa – 6 696 019,56 zł x opóźnienie – 16...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta