Potwierdzenia sald – dlaczego warto je wysyłać
Co to są potwierdzenia sald i w jakim celu są stosowane wskazuje trzeci rozdział ustawy o rachunkowości, dotyczący inwentaryzacji. Wysyłka potwierdzeń sald – obok spisu z natury i weryfikacji – jest jedną z metod inwentaryzacji, którą raz w roku jest zobowiązany przeprowadzić każdy przedsiębiorca prowadzący księgi rachunkowe.
Potwierdzenie sald kojarzy się przede wszystkim z potwierdzaniem sald należności. Jednak w rzeczywistości inwentaryzacja poprzez potwierdzenia sald obejmuje:
- stan środków na rachunkach bankowych;
- stan papierów wartościowych w formie zdematerializowanej;
- stan należności z tytułu dostaw i usług;
- stan udzielonych pożyczek;
- stan powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów.
Dokumentacja
W przypadku potwierdzania stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych uzgodnienie odbywa się na podstawie dokumentu otrzymanego z banku, który prowadzi dany rachunek. Podobnie odbywa się potwierdzanie stanów papierów wartościowych, które jednostka posiada w banku lub biurze maklerskim. Co do potwierdzeń sald należności, kojarzą się one z drukiem – zawierającym odcinek A i B – wysyłanym do kontrahenta. Przepisy bilansowe nie zawierają wzoru druku „potwierdzenie sald". Wygląd takiego dokumentu zależy od wewnętrznych ustaleń jednostki. Podobnie wygląda proces potwierdzania stanu udzielonych pożyczek – to wierzyciel wysyła do swoich dłużników wypełniony druk. W przypadku potwierdzania stanu powierzonym kontrahentom własnych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta