Jak zaksięgować sprzedaż premiową
Prowadzone przez przedsiębiorców wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania ich uczestników do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania jego przychodów ze sprzedaży towarów i usług należy odpowiednio ująć w księgach rachunkowych.
Pod pojęciem sprzedaży premiowej należy rozumieć sprzedaż towarów i usług związaną z otrzymaniem nagrody przez nabywającego (por. wyrok NSA z 9 marca 2016 r.,II FSK256/14). Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. (por. interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 maja2021 r., 0112- KDWL.4011.20.2021.2.DK).
Nagroda w ramach sprzedaży premiowej może mieć charakter pieniężny lub rzeczowy. Na gruncie prawa bilansowego, nieodpłatne przekazanie przez sprzedawcę materiałów i towarów w ramach sprzedaży premiowej jest bezpośrednio związane z jego działalnością operacyjną. Ich wydanie (bezpłatne dodanie do zakupów) powinno obciążać konto „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia) lub konto „Wartość sprzedanych materiałów", względnie zostać odniesione w ciężar kosztów operacyjnych zespołu 4 lub 5. Z kolei, dla nabywców, wartość rynkowa otrzymanych nagród w ramach sprzedaży premiowej stanowi przychód z pozostałej działalności operacyjnej.
Ewidencja księgowa
Operacje gospodarcze związane ze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta