Kto może „otworzyć” plan miejscowy
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (m.p.z.p.) są aktami prawa miejscowego, które budzą duże zainteresowanie mieszkańców gmin.
Postanowienia takich aktów w istotny sposób kształtują treść prawa własności nieruchomości objętych ich ustaleniami. Bywa tak, że właściciel lub grupa właścicieli niezadowolona z planu uchwalonego przez radę gminy podejmuje działania zmierzające do jego zmiany. Jedną z możliwości, które można wykorzystać jest obywatelska inicjatywa uchwałodawcza.
Zasady i tryb
Przepisy określające zasady i tryb wnoszenia obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej są w art. 41a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 559; dalej: u.s.g.). Przyznają one prawo do występowania z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą grupie mieszkańców gminy posiadających czynne prawa wyborcze do organu stanowiącego. Liczebność grupy, której przysługuje takie prawo, zależy od liczby mieszkańców w gminie. W gminie do 5 tys. mieszkańców obywatelski projekt uchwały wnosi co najmniej 100 osób, w gminie do 20 tys. – co najmniej 200 osób, zaś w gminie powyżej 20 tys. mieszkańców – co najmniej 300 osób.
Jakie sprawy
Dogmatyczna analiza art. 41a u.s.g. nie wskazuje na zakres spraw, które nie mogą być przedmiotem obywatelskiego projektu uchwały. Niektóre przepisy ustrojowe jednoznacznie wskazują na wyłączność inicjatywy uchwałodawczej wójta lub komisji rady gminy w pewnych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta