Rośnie presja na domowe budżety. Biznes dostosowuje się do zmian
W ostatnim czasie najpierw pandemia, a obecnie wojna w Ukrainie oraz wysoka inflacja wpływają na dynamiczne zmiany w zachowaniach konsumentów. Kupujemy ostrożniej, a z części wydatków nawet rezygnujemy.
Jakie największe zmiany spowodowane pandemią i dramatycznym doświadczeniem wojny w Ukrainie, ale także sytuacją w gospodarce, m.in. bardzo wysoką inflacją, nastąpiły w trendach konsumenckich. Jak zmieniły się oczekiwania konsumentów. Czy te zmiany okażą się trwałe. Jak firmy dostosowują swoje strategie biznesowe do tych nowych oczekiwań konsumentów. W jaki sposób sektor finansowy powinien odpowiedzieć na te zmienione oczekiwania konsumentów i zmiany w funkcjonowaniu firm. A wreszcie, czym się będzie charakteryzował konsument epoki postcovidowej i postwojennej.
Te zagadnienia wzięli pod lupę eksperci podczas debaty „Konsument epoki covid. Jak biznes powinien odpowiedzieć na jego potrzeby?”, zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą” w cyklu Barometr Polskiego Biznesu.
Wyraźne zmiany w zachowaniach
Szymon Mordasiewicz, dyrektor w firmie badawczej GfK, stwierdził, że w zachowaniach konsumentów widoczne są bardzo wyraźne zmiany, a ich początek sięga marca 2020 r. Przypomniał przy tym, że jego firma skupia się na monitoringu zachowań konsumentów dóbr spożywczych i kosmetycznych, czyli segmentu retail wartego w Polsce 240 mld zł rocznie. Zakupy te odpowiadają także za 27 proc. miesięcznych wydatków konsumentów.
– Od ponad dwóch lat, od pojawienia się Covidu, konsument jest bardzo rozchwiany i bardzo zaniepokojony. Widać to we wskaźniku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta