Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Rośnie presja na domowe budżety. Biznes dostosowuje się do zmian

17 maja 2022 | Ekonomia i rynek | Jeremi Jędrzejkowski
Eksperci analizowali zmiany w zachowaniach konsumentów w ostatnim czasie. Szukali także odpowiedzi na pytanie, jak będziemy się zachowywali w najbliższym okresie w obliczu niepewnej sytuacji w gospodarce, w tym wysokiej inflacji oraz rosnących cen paliw i nośników energii
autor zdjęcia: rp.pl (6)
źródło: Rzeczpospolita
Eksperci analizowali zmiany w zachowaniach konsumentów w ostatnim czasie. Szukali także odpowiedzi na pytanie, jak będziemy się zachowywali w najbliższym okresie w obliczu niepewnej sytuacji w gospodarce, w tym wysokiej inflacji oraz rosnących cen paliw i nośników energii

W ostatnim czasie najpierw pandemia, a obecnie wojna w Ukrainie oraz wysoka inflacja wpływają na dynamiczne zmiany w zachowaniach konsumentów. Kupujemy ostrożniej, a z części wydatków nawet rezygnujemy.

Jakie największe zmiany spowodowane pandemią i dramatycznym doświadczeniem wojny w Ukrainie, ale także sytuacją w gospodarce, m.in. bardzo wysoką inflacją, nastąpiły w trendach konsumenckich. Jak zmieniły się oczekiwania konsumentów. Czy te zmiany okażą się trwałe. Jak firmy dostosowują swoje strategie biznesowe do tych nowych oczekiwań konsumentów. W jaki sposób sektor finansowy powinien odpowiedzieć na te zmienione oczekiwania konsumentów i zmiany w funkcjonowaniu firm. A wreszcie, czym się będzie charakteryzował konsument epoki postcovidowej i postwojennej.

Te zagadnienia wzięli pod lupę eksperci podczas debaty „Konsument epoki covid. Jak biznes powinien odpowiedzieć na jego potrzeby?”, zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą” w cyklu Barometr Polskiego Biznesu.

Wyraźne zmiany w zachowaniach

Szymon Mordasiewicz, dyrektor w firmie badawczej GfK, stwierdził, że w zachowaniach konsumentów widoczne są bardzo wyraźne zmiany, a ich początek sięga marca 2020 r. Przypomniał przy tym, że jego firma skupia się na monitoringu zachowań konsumentów dóbr spożywczych i kosmetycznych, czyli segmentu retail wartego w Polsce 240 mld zł rocznie. Zakupy te odpowiadają także za 27 proc. miesięcznych wydatków konsumentów.

– Od ponad dwóch lat, od pojawienia się Covidu, konsument jest bardzo rozchwiany i bardzo zaniepokojony. Widać to we wskaźniku...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12268

Wydanie: 12268

Spis treści

Reklama

Prospekt AVIVA

Zamów abonament