Mariupol jak Warszawa
Reportaże Białoszewskiego z lat 1946–1950 to skarb odkryty w archiwach przez Adama Poprawę.
Matecznik bądź prequel „Pamiętnika z powstania warszawskiego” – tak można powiedzieć o dziennikarskich publikacjach Mirona Białoszewskiego „Na każdym rogu ta sama truskawka. 1946–1950” wydanych właśnie przez Dowody Na Istnienie. Adam Poprawa odnalazł tysiąc niezarejestrowanych w bibliografiach reportaży, miejskich obrazków, rozmówek publikowanych przez pięć lat na łamach „Kuriera Codziennego”, „Wieczoru Warszawy”, dodatku „Życia Warszawy”, oraz „Świata Młodych”. Wybrał 150. Wszystkie łączy żywy styl, lekkość i wyjątkowe trzymanie ręki na pulsie powojennej Warszawy oraz polszczyzny.
Taniec muz
W przypisach do publikacji można przeczytać, że niektóre wątki zostały rozwinięte we wspomnianym już „Pamiętniku”. Rozpoczęty w 1967 r. został wydany trzy lata później. Zerwał z heroicznym stylem przedstawiania powstania, pokazując na pierwszym planie pomijane zazwyczaj życie cywilów, ich codzienność pokiereszowaną przez bombardowania i pożary. Zaintrygował nowatorskim podejściem do języka, co było specjalnością Białoszewskiego nie tylko w prozie. Nie bez znaczenia jest to, że powstanie opisał autor, który doświadczył go, mając 22 lata, i odróżniał się od pokolenia Kolumbów, mając m.in....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta