Przy zmianie cennika obowiązują pewne zasady
Niedozwolone są postanowienia, które przewidują uprawnienie kontrahenta do jednostronnego określenia albo podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu umowy.
Z zawieraniem umów z konsumentami przez przedsiębiorców działających w różnych branżach (np. budowlana, ubezpieczeń, telekomunikacyjna) wiąże się potencjalne niebezpieczeństwo narzucenia konsumentowi niekorzystnych dla niego postanowień (klauzul abuzywnych). Równocześnie sytuacja makroekonomiczna sprawia, że firmy szukają zgodnych z prawem rozwiązań pozwalających na poprawę swojej sytuacji. Samą branżę telekomunikacyjną w Polsce tworzy dziś kilka tysięcy podmiotów, które wg danych GUS bezpośrednio zatrudniają ok. 300 tysięcy pracowników. Aktualnie przedsiębiorcy telekomunikacyjni są praktycznie pozbawieni możliwości urealnienia cen usług pomimo szybko rosnących kosztów ich świadczenia. Odpowiedzią postulowaną przez branżę są właśnie tzw. klauzule waloryzacyjne (inflacyjne).
Przepisy kodeksu
Waloryzacja umowna została uregulowana w art. 3581 § 2 k.c. Strony mogą zastrzec w umowie, że wysokość świadczenia pieniężnego zostanie ustalona według innego niż pieniądz miernika wartości. Jeśli z treści zobowiązania nie będzie wynikała wprost wysokość świadczenia, to ostateczne ustalenie jego wysokości następuje przez wskazanie określonego miernika, np. wskaźnika inflacji.
Zastosowanie klauzuli waloryzacyjnej może zostać uznane za obiektywnie uzasadnione tylko, gdy wskazano w jej treści obiektywny czynnik uprawniający przedsiębiorcę do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta