Dostawa towaru w zamian za usługę reklamową jest opodatkowana VAT
Przekazanie towaru w zamian za usługę reklamową wypełnia znamiona dostawy towaru i jednocześnie jest to dostawa odpłatna. Jej odpłatność polega na otrzymaniu w zamian świadczenia usługi reklamowej, gdyż przepisy nie definiują odpłatności jako świadczenia wyłącznie pieniężnego. W związku z tym taka dostawa towaru podlega opodatkowaniu VAT.
Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 24 sierpnia 2023 r. (I SA/Rz 237/23).
Spółka zajmuje się sprzedażą markowego obuwia i z uwagi na chęć rozreklamowania swoich produktów podjęła decyzję o nawiązaniu współpracy z influencerami, którym przekazuje swoje produkty. W zamian za nie influencer zobowiązuje się do świadczenia ekwiwalentnego w postaci usługi reklamowej (m.in. w mediach społecznościowych). Spółka zaznaczyła, że wniosek dotyczy sytuacji, w których influencerzy to osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, a więc zgodnie z przepisami prawa nie są zobowiązani do wystawiania faktur VAT. Jednocześnie spółka wskazała, że posiada odpowiedni regulamin, zgodnie z którym za przekazane obuwie influencer zobowiązuje się do wykonania usługi reklamowej.
Powołując się na art. 7 ust. 2 ustawy o VAT spółka twierdziła, że nie ma obowiązku naliczenia VAT z tytułu przekazania obuwia influencerom. W jej ocenie przekazanie obuwia nie stanowi nieodpłatnego przekazania towarów należących do podatnika, o którym mowa w ww. przepisie, ani darowizny czy nagrody, gdyż występuje pełna...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta