Jak tworzyć wiarygodne plany dekarbonizacji w firmie i dlaczego warto?
Transformacja energetyczna oznacza inwestycje. Dlatego kluczową rolę odgrywa w niej sektor finansowy, który coraz częściej analizuje plany dekarbonizacyjne swoich klientów.
Współczesny świat stawia przed przedsiębiorstwami wyzwania związane z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Jednym z głównych obszarów, w których firmy odgrywają istotną rolę, jest dekarbonizacja, czyli redukcja emisji dwutlenku węgla. Dotyczy to głównie emisji, które powstają poprzez eksploatację paliw kopalnych.
Dlaczego dekarbonizacja jest konieczna
Redukcja emisji CO2 nie tylko przyczynia się do ochrony środowiska, ale również może przynieść firmom korzyści: finansowe, reputacyjne i technologiczne. Presja regulacyjna oraz oczekiwania inwestorów sprawiają, że coraz więcej spółek zobowiązuje się do redukcji emisji gazów cieplarnianych. Cele te, średnio- i długoterminowe, najczęściej obejmują redukcję emisji o 30–50 proc. do 2030 r. oraz neutralność klimatyczną do 2050 r.
Kluczowym aspektem takich zobowiązań powinna być ich zgodność z celami paryskiego porozumienia klimatycznego. Możliwa jest weryfikacja, czy cele spółek rzeczywiście przyczyniają się do ograniczenia globalnego ocieplenia do poziomu +1,5°C. Np. dzięki metodom analitycznym, takim jak inicjatywa Science Based Targets (SBTi). Powstaje jednak pytanie, jak ocenić, czy dane przedsiębiorstwo rzeczywiście ma szansę zrealizować te ambitne założenia?
Szacuje się (Oxford Net Zero), że 65 proc. rocznych przychodów 2000 największych firm...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta