Na co zwrócić uwagę sprzedając własną firmę?
Dobre przygotowanie procesu sprzedaży firmy zaczyna się długo przed oficjalnym wyjściem na rynek w poszukiwaniu potencjalnych nabywców. W ten sposób można uniknąć porażki.
W procesie sprzedaży firmy, która jest prawie zawsze najważniejszą transakcją w życiu właściciela danego biznesu, kluczowych jest kilka podstawowych kwestii. Benjamin Franklin powiedział kiedyś: „By failing to prepare you prepare to fail” [Zaniedbując przygotowania, przygotowujesz się na porażkę]. Ta maksyma znajduje bezpośrednie zastosowanie do procesu sprzedaży firmy.
Badanie prawne i podatkowe
Pierwszym krokiem, jaki powinien zrobić każdy właściciel, jest zlecenie badania prawnego i podatkowego własnej firmy, tzw. vendors due diligence. W wyniku tego badania pozyska bezcenną wiedzę o tym, czy w jego firmie występują ryzyka, których poszukiwać będą potem potencjalni inwestorzy. Przypomina to trochę gruntowny serwis samochodu przed wyjazdem na zagraniczne wakacje. Doradcy odpowiedzą mu między innymi na pytania: czy struktura prawna jego spółki jest optymalna do przeprowadzenia procesu sprzedaży, czy umowy z kluczowymi kontrahentami zawierają postanowienia, które odstraszą potencjalnych inwestorów, czy spółka nie powinna renegocjować i przedłużyć...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)