Jak motywować osoby zatrudniane na umowach cywilnoprawnych?
Zasady przyznawania premii powinny być inne dla kontraktora niż dla pracownika.
Cywilnoprawne formy współpracy to dziś stały element rynku pracy – i to nie tylko w IT, startupach czy marketingu. Coraz częściej kontraktorzy pojawiają się również w administracji, finansach czy logistyce. Niby „nie są pracownikami”, ale w praktyce ich codzienność bywa bardzo podobna do tej etatowej. Regularne spotkania zespołu, raportowanie do przełożonego, składanie wniosków urlopowych przez wewnętrzny system czy udział w corocznej ocenie pracowniczej – to tylko niektóre z elementów „etatowej rutyny”, które dotyczą także współpracowników na umowach zlecenia lub kontraktach B2B.
Z punktu widzenia organizacji posiadanie w zespole kontraktorów to nie tylko kwestia różnicy w nazwie umowy. To konkretne wyzwania: inne zasady rozliczeń, inna dokumentacja, inne podejście do benefitów czy premii. A z tyłu głowy ryzyko uznania kontraktu za umowę o pracę, z wszystkimi tego konsekwencjami: koniecznością opłacenia zaległych składek, podatków i wprowadzenia pracownika „na etat” z datą wsteczną.
W tym kontekście warto zadać sobie kilka pytań. Kim z prawnego punktu widzenia jest kontraktor? Jakich rodzajów świadczeń nie należy wobec niego stosować? Czy można objąć go systemem premiowym albo przyznać mu kartę sportową? Jak dokumentować i rozliczać świadczenia przyznane na podstawie kontraktu B2B lub umowy zlecenia? I wreszcie: jak zabezpieczyć...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)